DEZE FUNCTIE IS UITGESCHAKELD VOOR SMARTPHONES

0 %

Image

Tips & Tricks

Eerste ritje ....

Kijk allereerst het oliepeil na en ga na of er geen spoor van lekken is op de garagevloer. Is de batterij in goede staat en opgeladen? Als je een klassieke batterij in je motor hebt, kijk dan het vloeistofniveau na, bijvullen doe je enkel met gedistilleerd water. Als je de accu voor de winter verwijderd had let er dan op bij het opnieuw installeren dat je altijd eerst de pluspool aansluit en dan de minpool. Bij moderne motoren met een elektronisch injectiesysteem moet je ermee rekening houden dat als je de accu terug aansluit de boordcomputer enige tijd nodig heeft om te resetten. Je kan daarbij helpen door enkele keren gas te geven terwijl het contact opstaat. Hierdoor krijgt de computer signalen van de gasklep wat helpt in het resetproces.
Met een opgeladen accu en benzine in de tank zou je zonder problemen de motor moeten kunnen starten. Als er niets gebeurt kijk dan allereerst na of de noodschakelaar in de juiste stand staat. Onnozel … ja maar dikwijls de eerste reden waarom de motor niet start. Met draaiende motor kan je dan de verlichting controleren. Werken stadslicht, dimlicht en grootlicht? Wat met het achterlicht? Functioneren de richtingaanwijzers en het stoplicht? Probeer het stoplicht zowel met de voorrem als de achterrem. Check ook de werking van het motoronderbrekingscontact van de zijsteun.
Zijn de banden nog in goede staat? Wettelijk moeten je banden een profieldiepte hebben van minimaal 1.6mm. Om een goede afvoer van water en vuil te verzekeren is het echter aan te raden om vooraan minimaal over 2,0mm te beschikken en achteraan zelfs 3,0mm. Het gaat hier natuurlijk om het profiel in het midden van het loopvlak. Bedenk ook dat je met afgesleten banden ook meer kans maakt op een lekke band. Minstens zo belangrijk is de bandenspanning. Als je motor langere tijd heeft stilgestaan zullen de banden druk verloren hebben. Dat kan bij een winterstop oplopen tot een verlies van 1 bar.
Om veilig de weg op te gaan moeten je remmen natuurlijk in prima conditie zijn. Vergewis je ervan dat de remmen niet vastzitten. Kijk even naar het niveau van de remvloeistof in het reservoir. Als je remsysteem niet lekt en het niveau is toch laag is dat een indicatie dat de remblokken aan vervanging toe zijn . Als de remblokjes worden vervangen worden de zuigers in de remklauwen opengeduwd en zal het niveau van de vloeistof in het reservoir terug naar het normale niveau stijgen, daarom ook nooit remvloeistof bijvullen. Het teveel aan remolie zal dan overlopen en aangezien remolie een agressief goedje is kan daardoor de lak van je fiets aangetast worden. Remvloeistof moet elke twee jaar vervangen worden. Frisse remvloeistof heeft een lichte kleur, oudere, geoxideerde vloeistof die ook water bevat kleurt bruinig donker. Gebeurt de aandrijving van je motor met ketting, kijk dan de speling na en reinig de ketting indien nodig. Reinigen kan je met een speciale kettingreiniger of met petroleum. Gebruik nooit benzine om je ketting te reinigen, benzine tast de rubberen ringetjes aan die het vet opsluiten in de schakels. Smeren doe je best na een ritje als de ketting opgeward is. Laat die lente nu maar komen!

Terug ...

Meld een probleem… we proberen dit zo snel mogelijk op te lossen.

Meld een probleem ...